Kategórie
Všeobecné

Celoslovenský prieskum Národného kompetenčného centra pre HPC

Národné kompetenčné centrum pre HPC spúšťa celoslovenský prieskum kompetencií a potrieb v oblasti HPC (high performance computing=vysokovýkonné počítanie) a využívania HPC+ riešení. Informácie získané od firiem, verejných a akademických inštitúcií kompetenčnému centru pomôžu vytvoriť efektívnejšie stratégie pre konkrétnu podporu a služby podnikateľom, vedcom aj štátnej správe.

Celoslovenský prieskum Národného kompetenčného centra pre HPC

Národné kompetenčné centrum pre HPC spúšťa celoslovenský prieskum kompetencií a potrieb v oblasti HPC (high performance computing=vysokovýkonné počítanie) a využívania HPC+ riešení. Informácie získané od firiem, verejných a akademických inštitúcií kompetenčnému centru pomôžu vytvoriť efektívnejšie stratégie pre konkrétnu podporu a služby podnikateľom, vedcom aj štátnej správe.

Primárnym cieľom prieskumu je zmapovať využívanie HPC+ nástrojov aj záujem o ich používanie medzi malými a strednými podnikmi, firmami z priemyslu, akademickými skupinami a aj v štátnej správe. Tieto informácie majú veľký význam pre formovanie stratégií, cieľov a služieb v Národného kompetenčného centra (NCC) do budúcnosti. Podľa štúdie OECD „SME Entrepreneurship Policy in Slovak Republic“* čelia malé a stredné podniky pri digitalizácii mnohým bariéram, vrátane nedostatočných vedomostí a skúseností. NCC umožňuje transfer vedomostí a adopciu technológií HPC+, kam patria aj HPDA (vysokovýkonná dátová analytika), AI (umelá inteligencia) a ML (strojové učenie), ktoré môžu pre firmu na trhu znamenať konkurenčnú výhodu, zefektívniť procesy a priniesť reálny zisk či úsporu nákladov.

Okrem toho má Národné kompetenčné centrum ambíciu byť aj sprostredkovateľom spolupráce medzi expertmi a používateľmi z rôznych sektorov. Tento prieskum pomôže identifikovať expertov v rozličných aplikačných oblastiach, či už ide o spracovanie veľkých objemov dát, pokročilé simulácie alebo nástroje strojového učenia a umelej inteligencie“ uviedla koordinátorka projektu Lucia Demovičová.

Výsledkom prieskumu budú v neposlednom rade informácie o súčasne využívanom výpočtovom výkone a zároveň aj o potrebách na Slovensku v tomto smere do budúcnosti. Aktuálne lokálne dáta slovenských používateľov – aj tých potenciálnych – budú dôležité pri plánovaní nových vysokovýkonných výpočtových systémov.

NCC vzniklo v rámci projektu EuroCC, ktorý implementuje Centrum Spoločných Činností Slovenskej Akadémie Vied. Ako primárny kontaktný bod pre používateľov a záujemcov o HPC na Slovensku poskytuje viacero bezplatných služieb zaujímavých okrem vedeckých tímov aj pre súkromný sektor či štátnu správu. Vzdelávacie kurzy, poradenstvo, konzultácie a prístup k výpočtovým prostriedkom patria do portfólia služieb kompetenčného centra, ktorými sa snaží podporiť slovenský inovačný potenciál a konkurencieschopnosť.

Prieskum HPC na Slovensku

* OECD (2021), SME Entrepreneurship Policy in Slovak Republic, OECD Studies on SMEs and Entrepreneurship, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9097a251-en.

EuroCC Supercomputing Accelerator webinar: Explainable AI 30 nov - Slovenské kompetenčné centrum pre vysokovýkonné počítanie sa pripojilo k EuroCC Supercomputing Accelerator. Supercomputing accelerator je one-stop shop pre adopciu superpočítačov v podnikaní. Pozývame vás na webinár na tému: Vysvetliteľná #AI
Spolupráca NCC a CoE: BioExcel workshop on GROMACS and HADDOCK 24 okt - V dňoch 18. a 19. októbra 2023 sa v Bratislave konal workshop zameraný na prácu so softvérovými nástrojmi GROMACS a HADDOCK. Workshop bol výsledkom spolupráce kompetenčných centier na Slovensku, v Rakúsku, Českej republike a Maďarsku s centrom excelentnosti BioExcel. Tím BioExcel CoE vyvíja obe aplikácie a tak mohli skúsení lektori nielen ukázať bežné simulácie a modelovanie, ale aj odpovedať na špecifické otázky účastníkov.
Až 43% kybernetických útokov je zameraných  na malé a stredné podniky 23 okt - V minulom roku až 40 % malých podnikov oznámilo stratu údajov v dôsledku kybernetického útoku, čo spôsobilo ich značné narušenie fungovania, finančné straty, poškodenie dobrého mena a odliv zákazníkov z dôvodu obáv o bezpečnosť a ochranu ich osobných dát.